Главная | Регистрация | Вход | RSSВторник, 21.11.2017, 07:30

Интернет-конференция

Поиск
Сайт организатора
Меню сайта
Категории раздела
Организация проектно-исследовательской деятельности в общеобразовательных учреждениях [2]
Организация проектно-исследовательской деятельности в дошкольных образовательных учреждениях [5]
Организация проектно-исследовательской деятельности на уроке [24]
на уроке русского языка и литературы, физики, химии, биологии, иностранного языка, истории и обществознания, музыки и других
Организация проектно-исследовательской деятельности во внеклассной работе [5]
Статистика


Каталог файлов

Главная » Файлы » Проектно-исследовательская деятельность в ОУ » Организация проектно-исследовательской деятельности на уроке

Путь к творчеству
[ ] 24.06.2009, 12:01
Татьяна Леонидовна Бушуева,
учитель английского языка
МОУ СОШ №14 г. Шахунья,
Нижегородская область

Известно, что особенность труда учителя состоит в том, что он имеет дело с детьми, которых нужно не только обучать, но и воспитывать – в широком смысле слова.
Результаты деятельности педагога отражаются в деятельности учащихся и материализуются в психологической структуре школьника – в его знаниях, умениях, навыках, чертах его личности. Поэтому для того, чтобы  воспитать свободную, развитую и образованную личность, способную жить и творить в условиях постоянно меняющегося мира, учитель сам должен быть личностью, постоянно повышать свой профессиональный и интеллектуальный уровень.
Тема инновационного педагогического опыта «Современные технологии в обучении иностранного языка» очень актуальна в наши дни, так как проектная методика позволяет более эффективно решать следующие задачи: повышение мотивации, использование и развитие творческих способностей, совершенствование языковых знаний, умений, навыков, развитие личности учащихся.  
К современным подходам в обучении иностранного языка относится личностно-ориентированный подход, благодаря которому мы можем придать учебному процессу реальную практическую направленность, которая заставляет отдавать предпочтение таким современным технологиям, как обучение в сотрудничестве и метод проектов. Метод проектов является одним из самых современных методов обучения иностранным языкам, который предполагает создание благоприятных условий для раскрытия и проявления творческого потенциала учеников, развивая их воображение и фантазию, мышление и характеризуется  высокой коммуникативностью, что способствует повышению мотивации учащихся. В условиях работы над проектом формируется внутренний мотив говорения, возникает необходимость что-то сказать, которое диктуется  желанием принять участие в общении.
Работа над проектом основывается на групповом взаимодействии, которое является не только методом обучения, но и естественным компонентом учебного процесса.
По проектной методике я работаю уже 8-ой год. Что же привело меня к поиску и применению данной технологии?
Практика проведения групповой работы в разноуровневых классах показывает, что у учащихся недостаточно сформированы коммуникативные навыки, умение высказывать свою точку зрения, дать собственную оценку событиям, явлениям. В данной ситуации обучение через сотрудничество является наиболее эффективным путем объединения учащихся разного уровня языковой подготовки. Таким образом, работа учащихся над проектом позволит организовать сотрудничество в разноуровневых  группах, развитию творческих способностей учащихся, вовлечение в работу слабых, что и будет способствовать повышению мотивации всех учащихся, создать положительный настрой к изучению иностранного языка, когда дети учатся с увлечением, и раскрывается потенциал возможностей каждого ребенка.
Каждый проект заслуживает одобрение и похвалу: ведь в него вложен большой творческий труд детей. В курсе иностранного языка метод проектов может использоваться в рамках программного материала практически по любой теме. Группы можно формировать по разным принципам: по принципу – сильные – слабые учащиеся, по месту жительства; по общности интересов. Состав участников групп меняется от проекта к проекту. После защиты проектов они вывешиваются в классе и привлекают внимание других детей, изучающих английский язык.
Как мы знаем, метод проектов четко ориентирован на реальный практический результат, значимый для школьника. Во время работы над проектом строятся новые отношения учителя и учащегося. Учитель уже не является для ребят единственным источником информации. Он становится консультантом, помощником.
После презентации первых проектов я использую следующие условные обозначения по оценке работы учащихся, определяя в группе лидера, отмечая  активного участника, просто участника или детей, не справившихся с заданием, таковых практически не бывает. Каждому участнику выдается жетон: круг (значит оценка «5»), квадрат (оценка «4»), треугольник (оценка «3»). После защиты 2-3 проектов уже используется оценочный лист (См. Приложение № 3), который выдается каждому участнику, включающий в себя самооценку, оценку учащихся в проектной команде, оценку учителя.
Оценивается: содержание, исследовательская работа, творческий подход и аккуратность выполнения, ясность презентации по пятибалльной системе.
Подводится общий итог и выставляется оценка.
Мною обобщены и изучены учащимися разговорные клише, фразы для совершенствования навыков презентации проектов (См. Приложение 2).
Работая много лет по данной методике, учениками были подготовлены разные виды проектов. В виде чего же может быть проект? Он может быть представлен в виде дискуссии, вопросника, сочинения, брошюры, фотовыставки, конференции, праздника, ролевой игры, интервью, кроссворда, постера, интерпретации текста, коллажа, викторины, лозунгов, лифлетов и многих др. видов деятельности.
Автор учебника В.П. Кузовлев, который посмотрел детские работы, дал высокую оценку творчеству учащихся и пожелал дальнейших успехов в изучении английского языка.
А что же говорят сами учащиеся об этой работе?
М. Цветкова, 11 кл.: «Я считаю, что работа над проектами должна быть неотъемлемой частью учебной программы. При работе над проектом у нас есть хорошая возможность пообщаться с товарищами, обсудить свои взгляды на  тот или иной вопрос, проблему. При ответе у доски есть хорошая возможность поставить себя на место учителя. Это очень интересно и увлекательно. При работе над проектом ты всегда стараешься сделать его лучше, чем другие».
А. Новокшонов, 11кл.: « Работа над проектом занимает много времени и требует много знаний. Во время презентации проектов повышаются твои лексические и грамматические знания, а также настроение. Проект - это наилучший способ познания информации вне программы».
М. Крашенникова, 10 кл.: «Проектная работа доставляет мне удовольствие. Творческие проекты заставляют подключить фантазию. Больше всего люблю проекты, которые оформлены без компьютера. Они, на мой взгляд, выглядят намного живее».
Работая над проектами, я пришла к выводу, что если целенаправленно и систематически использовать их в работе при обучении иностранного языка, то эффективность будет очень высокая. Например, увеличивая скорость чтения, увеличивается качество перевода текста, работа со словарем и другими источниками. Совершенствуются умения в устной и письменной речи, расширяется кругозор учащихся, развиваются коммуникативные навыки, умение вести дискуссию на английском языке. Каждый ребенок учится высказывать и отстаивать свое мнение и приводить убедительные  аргументы. Совместная работа сплачивает коллектив: растет взаимопонимание, взаимодействие учащихся, ответственность не только за свою деятельность, но и за работу всей группы. Каждый школьник старается довести начатое им дело до конца, чтобы показать результат своего труда. Проектная методика дает большие возможности для активной устной практики, помогает учащимся в дальнейшей их учебе.
Ниже прилагается разработка урока-презентации в 8 классе по теме “Be a good sport”.

Приложение №1.
Ten steps to success WHILE WORKING IN GROUPS.
1.    Be positive.
2.    Be thoughtful.
3.    Be a team player.
4.    Be interested.
5.    Be organized.
6.    Be punctual.
7.    Be prepared.
8.    Be polite.
9.    Be patient.
10. Be loyal.

Приложение №2
Brush up your presentation skills.
In your presentation use the following “signaling devices”
Let me start by…
First of all, I’ll …
We’d like to present a project…
It was done by…
We’ve chosen this topic because…
Our project is about…
Let’s look at this in more detail…
In my opinion …
From my point of view…
I consider…
And now have a look at the photos (pictures, maps, etc.) that illustrate…
Let me summarize briefly what I’ve said…
Firstly… Secondly … Thirdly… Lastly…
First of all… After that… Finally…
The project…                                        great
The description(s)…            is                fantastic
The illustration(s) …           are              terrific
                                                          boring.

Приложение №3
Check List.


Content
Research
    Creativity &
neatness
Clarity of Presentation

Self-Assessment




S’s Assessment




T’s Assessment




Total score





Тема урока: Sport! You are peace!

Цель урока: воспитание здорового образа жизни, физического развития школьников, культуры оптимизма и бодрости, уважения к олимпийским традициям.

Задачи урока:
1. Совершенствовать коммуникативную компетенцию учащихся, эмоциональную и эстетическую стороны в процессе обучения иностранному языку.
2. Развивать кругозор учащихся и культуру их общения.
3. Повышать познавательный интерес к иностранному языку в процессе игры.

Оснащение урока:
Наглядный материал по теме «Спорт. Олимпийские игры».
Магнитофон
Раздаточный материал.
Спортивные награды учащихся (кубки, грамоты).
Спортивный инвентарь.
Газеты и журналы о спорте
Спортивная мода (образцы моделей)
Выставка книг Sport in our life

Sport! You are peace!

Length of time:                               2 weeks
Number of S-s:                               21
Level of S-s:                                  intermediate
Project initiated:                             by the S-s
End product:                                   a lesson of presentation
Activities:                                      discussion, studying different Olympic traditions    
A press-conference, posters, Physical training minute, an exhibition of sport’s clothing& sport equipment, a dance, a game, presentation.

Ход занятия:

Организационный этап


Teacher:  Good afternoon , dear children! Glad to see you! How are you? We have many guests today, they are teachers from different schools of our district. They are eager to know how we work at our projects. Don’t worry, we’ll work as hard as possible. I believe in you! Are you ready? Let’s start!

Основная часть

Звучит музыка («Старт дает  Москва!») На этом фоне ученица читает слова:
« Спорт! Ты - вестник мира. Стоит тебе улыбнуться, стоит пройти по странам упругой радостной походкой, и над землею разливается спокойствие. Люди через континенты и океаны протягивают друг другу руки со словами: «Здравствуй, друг!». Эти слова из знаменитой «Оды спорту» принадлежат известному человеку Пьеру де Кубертену, чье имя навечно связано с Олимпийскими играми.

Teacher
How do you think, what will we speak about at our lesson?
 Pupils: I suppose, we’ll talk about the role of sport in our life.
T. I agree with you here.
Look at the board! It is a slogan  Sport! You are peace!
I’m sure that sport is very important in our life, & many people go in for sport, they want to be healthy, brave, it helps to be disciplined. And now will you write why people go in for sport



Teacher: I see, generally speaking many people go in for sport to be healthy, strong, & brave. Sport helps us to build a character & to meet people.
Have a look at this poster and say which kinds of sport are the most popular with the youth?
Poster : Sport. Oxford  University Press.

Now welcome to our presentation Sport! You are peace!
You should be very attentive because at the end of the lesson you will do some tasks and assignments. According to your interests and wish you’ll work in 4 groups. Each group has a check-list, after the discussion the monitors will give you marks for your work. Also we have independent referees from the senior forms.
Называются имена учащихся.
They will mark you! Good luck!

The 1- st  project Group
Our project group would like to tell you some facts from the history of the Olympic Games and famous Olympic champions. According to the Greek legend the Olympic Games were started by Hercules, son of Zeus in honour of his father.
The first Olympic Games were held in 776 BC on the plain of Olympia. It was a great athletic festival including many different kinds of sports: running, boxing, discus throwing and others. The games also represented the Greek ideal of physical fitness and beauty. They took place every four year.
A Frenchman Baron de Coubertin was the famous person behind the actual revival of the modern Olympic Games in 1894. ( См. Приложение 1)
The Olympic Games cannot take place in countries at war. That is why there were no Olympic Games during the two world wars.
Summer and Winter Olympic Games are held separately, in different countries.

P.2.  The 22-d Olympic Games took place in Moscow in 1980. There were athletes from 81 countries. A huge Misha, a mascot wished success to the participants. Our Soviet team was the best.
We won 80gold, 69 silver and 46 bronze medals. Alexander Dytyatyn  set a record: he won 8 medals in gymnastics, Vladimir Salnykov won 3 gold medals as a good swimmer. Steven Ovett and Sebastyan Koe were English Olympic champions in running.
Our country wants to be a capital and host of Olympic Games in 2012

P.3   Citius, altius, fortius. It is the Olympic motto. It is in Latin. It means that sport helps people to be healthy and strong and to compete in an atmosphere of tight competition and friendship fully corresponding to the Olympic spirit.

P.4 Baron Pierre de Coubertin conceived the main symbol of the International Olympic Committee, the coloured rings.
According to Coubertin every one of the 5 rings symbolized one of the 5 continents. The conjunction of the 5 rings symbolized the conjunction of the continents during the athletic events and represents the ideal of peace and brotherhood of the whole planet. The five rings and their colours represent the 5 continents of the world: blue represents Europe, black represents Africa, red- America, yellow- Asia, green represents Oceania.

P. 5  Since 1936 the opening ceremony has been celebrated by lightning a flame which is called “ Olympic Flame” and when it flares up thousands of doves, the symbol of peace flow up into the sky. ( См. Приложение 2)

P. 6   And now remember the names of outstanding sportsmen, who came into the history of the Olympic movement.
Larisa Latynina
Lyudmila Turishcheva                  Gymnastics
Alina Kabayeva
 
Valery Brumel
Vasily Alekseyev                          Athletics  
Boris Lagutin                                 Boxing

Irina Rodnina
Yevgeny  Plyushchenko                                      Figure –skating
Yelena Berezhnaya and Anton Sykharulydze   
Galyna Kulakova
Raisa Smetanyna
Larysa Lazutyna                              Skiing
And many others. We are proud of them.

Teacher :  Do you know these Olympic kinds of sport? While listening, guess what they are.
(Прослушивание записи соревнований по различным видам спорта.
Звучит запись соревнований по плаванию, боксу, теннису, хоккею, лыжным гонкам. Дети догадываются по звуковым эффектам по какому виду спорта эти соревнования)

The 2-d Project Group
Our project group will tell you about sport in our town and at school.
P. 1 The fact is that sport’s centre in our town is stadium Locomotiv.
The first stadium was build in1936 and in 1968 it was reconstructed.
Nowadays it gives a great opportunity to play different kinds of sport, such as: hockey, football, tennis, athletics, basketball in a word more than 30 kinds.
   People, who go in for sports, prefer to spend their free time there. Sport events and festivals are held in the stadium every year. Children who are particularly keen on skiing, skating have possibility to take their training. As for me I attend stadium
3 times a week  ( Далее ученик рассказывает о том, каким видом спорта он занимается)

P.2 In my view it is essential for everyone to play sports. I go in for basketball. I’m keen on it. I train myself every day. I attend sport’s club 3 times a week. My trainer is Alexander Vakhrameyev. Frankly speaking, I take part in all competitions and I have some awards for my participation. Sport helps me to be disciplined and healthy. All my family is fond of sport. (показывает свои грамоты и кубки и сообщает, за что они были получены).

P.3 As for me it is interesting to take part in School Sports Day, which is held traditionally at the beginning of the academic year. The sports day is looked forward to by the whole school. We have no lessons on that day. It is fantastic, we have a great fun on that day. First of all we do quiz about the history of sport and then we have a running race. I enjoy my classmates who are interested in sport.
(Используя фотовыставку, ведет рассказ о лучших спортсменах класса).
But there are many students in our school who go in for sport, they take part in sports competitions and win them. They spend much time exercising; they can’t imagine their life without sport. Physical fitness is okay for everybody.
( далее ведется рассказ о спортсменах школы)

P.4 I agree that if you want to keep fit, you must go in for sport. Sport is essential part of my daily life. This is my school routine. According to it I should say that every morning I get up at 6.30 and do my morning exercises. Almost every day I do some training. I play volleyball and attend sports section in the morning from 8 till10 o’clock. In the evening my friends and I walk in the open air or sometimes we play games. I follow this routine and think that sport helps me to be more disciplined and organized. ( См. Приложение 3)

P.5 There are some proverbs and sayings about sport and health. Take your cards and match the proverbs with their Russian equivalents.
           
Now let’s check. Read and translate.

Далее учеником проводится физкультминутка.

Pick up, pick down
Stand up, turn round
Clap left, clap right
Clap up, clap down
Look left, look right
Look up, look down.
Turn round, sit down
Touch something brown.

The 3-d Project Group
Let us present our project. We’ll have a press-conference from the Media.
P.1 I’m a chief- editor of a magazine “Phyzkultura and sport”
P.2 I’m a correspondent from “The Gardian” Nadezhda Saphronova. There are a lot of papers and magazines about sport in your country such as: “Soviet sport”, ”Healthy Guide living”, “Phyzkultura and sport”. Mr. Anthony, will you answer my question, Why is your magazine so popular in your country and more readable than other editions?
P1. Our magazine gives much information about sports events, famous competitions and sportsmen. You can read interviews with them. It reports about healthy Guide, and how sport influences our mind and body. It is considered that “Phyzkultura and sport” is one of the most popular magazines, which is for sport and its aim is “Sports for everybody”.
Thank you!  Would you answer my question, what sports are the British fond of?

P.3 I’m Andrew Briggs from “The Independent”. Young people participate in a wide range of activities including indoor and outdoor sports. The national British sports are football, golf, cricket, table tennis, racing and darts.
P.1 Thank you. But which is the most popular game?
P.3 Of cource, football. The fact is, the birthplace of football is England. It was originated in 1863. Every Saturday from late August until the beginning of May large crowds of people support their sides in football matches. Do you know that the final of the football competition takes place every May at famous Wembley stadium in London. Some of the best known clubs in England are Manchester United, Liverpool and Arsenal. More than that the other sport centre is Wimbledon. It is famous for lawn tennis, where tennis tournaments take place.
Mr. Anthony, is the healthy life popular in Russia?
P.1 Yes,  certainly. Today everybody wants to be fit, feel good, look slim and stay young. Everyone who wants can take part in sports activities. Many fitness clubs and public leasure centres have been built during the past years. They provide world class facilities for training at the highest level of sporting excellence.

P.4 I’m a correspondent from the newspaper “Soviet sport”. My name is Svetlana.
I’d like to know about healthy diet and how it influences our mind and body. To be a good sportsman means not to train much, but it is necessary for him to follow a diet, because it helps them to be strong and brave.
P. 5 My name is Kate. I’m a doctor dietolog. I’m going to give an advice on how to keep fit. Sportsmen would be especially interested in it. They say “Health is above wealth”. To be a good sportsman means not to train much but it is necessary to follow a balanced diet, because it helps us to be strong and healthy. If you want to be a good sportsman you should choose food rich in vitamins and minerals. That’s why I recommend you the following diet.

T. Thank you for your conference. It is well-done.

T. Now let’s listen to the 4-th Group.
P1. Our project is devoted to sports fashion. We know that for different occasions young people dress differently. If you go in for sport the designers suggest sport’s clothing. It’s good when you follow fashion and you are trendy. Sports` clothes are very comfortable and free. Teenagers prefer wearing short tops with shorts, wide trousers, training suits, T-shirts, trainers. Besides, designers sew them from cotton using bright colours.
Take a look at my tops and shorts. They are really the height of fashion. They will never go out of it. I look smart and attractive in them. They suit me. I suppose that jeans with T-shirts are also fashionable and comfortable. (Показывает образцы моделей)

P.2 Fantastic. Have you designed them yourself?
P.1 Of course. I suppose that it is in fashion to wear such clothes. I prefer home-made clothes.
P.2 How clever of you. They are modern and practical! Now will you look here. It is an exhibition of sport equipment. These are:
               A swimming cap
               A puck
               A stick
               Ski poles
               A football
               Gloves
               A bat
Показывая на оборудование, задает вопрос.
               (What kind of sport do we use this equipment for?)
Взяв в руки футбольный мяч, уточняет. (This is a football. Do you know that it weights 400 grammes.

P.3   Which description fits the game? Guess what kind of game it is.
    1. The most popular English summer game played on a green field, by two teams of 11 players each, very slow and long. (Cricket)
   2.  A very popular outdoor game played on a court with rackets in which the ball must pass back and forth over a net. (Lawn tennis)
   3.  This is a ball game. It is played outdoors by teams of 15 players. They use an oval ball which is carried by a player. The players in the other team try to stop the man and take the ball from him. This game is usually played by men only. (Rugby)

Спортивный танец с использованием мячей, обруча и лент.

T.  Have you finished your presentation? Thank you very much! I enjoy your projects, you have done a lot of work. I think there are a lot of good ideas. In the conclusion I should say that you worked very hard. I suppose that it’s interesting for you to know about the role of sport in our life. Now let’s discuss your projects using your cards.
 (См. Приложение 4)

T. Let’s have a Quiz. I’ll give you 3 min. The answers to the questions are given. Find the right answer on the walls of the classroom.
(Выполняется задание) (См. Приложение 5).
 T. Exchange your quizes, check them up using the answers on the board and give your marks. Monitors will put marks in your check-lists
В это время работает судейская коллегия, которая подводит итоги по своим критериям.

T. Now let’s listen to the chief referee. (Оценивают работу в группах, комментируют и награждают заранее приготовленными медалями: золотыми, серебряными, бронзовыми.)

Приложение 4.

I like… project.
It is the most interesting (well-illustrated, creative, original).
It has a lot of fun.
The press-conference is well-prepared.
I have learnt about (Olympic Games, sport fashion, sport in our school and class, best sportsmen…)

Приложение 5

Quiz.
1. Where were the Ancient Olympic Games first held in?
2. What is the Olympic symbol?
3. What is favourite sport in England?
4. What is the famous stadium in London?
5. What is the length of London Marathon?
6. The sport centre, where horse-racing takes place.
7. What Greek God was honoured at the Ancient Olympic Games?
8. Who founded the Modern Olympic Games?
9. Famous Soviet goalkeeper.
10 Pythagoras was an Olympic champion in…

( Cards with answers: Greece, 5 interlaced rings, football, Wembley, 42. 195 km, Derby, Zeus, Baron P. de Coubertin, Vl. Tretyak, boxing).



Категория: Организация проектно-исследовательской деятельности на уроке | Добавил: Администрация
Просмотров: 7015 | Загрузок: 0 | Комментарии: 14 | Рейтинг: 5.0/1 |
Всего комментариев: 1
1  
Случайно попал на сайт, но нашёл много интересного для себя. Побольше бы таких блогов.

Имя *:
Email *:
Код *:
Новые материалы
Нетрадиционные техники рисования в развитии детей дошкольного возраста (52955)
Е.Н.Любимова
Обособленные определения и приложения (39945)
Соболева Галина Васильевна
Организация проектной деятельности в ДОУ (28048)
Пысина Светлана Павловна
Организация проектно-исследовательской деятельности на уроках литературы (27936)
Гришина Татьяна Юрьевна
Организация сиcтемы физкультурно-оздоровительной работы в дошкольном учреждении (27160)
Лучникова Е.В.
Народное изобразительное творчество в детском саду (27120)
О.В.Шиляева
Развитие речевого общения детей дошкольного возраста посредством театрализованной деятельности (26921)
Л.А.Логинова
Ключевые слова
Полезно помнить
Праздники России

Copyright МКОУ ДПО ЦПКРО города Кирова © 2017
Используются технологии uCoz